مجله کافه صدا

ساب چیست؟ کاربرد و انواع ساب

زمانی که وارد دنیای اطلاعات در مورد باند و اسپیکر شوید، ممکن است واژه‌ی ساب را شنیده باشید و پرسش ساب چیست؟ در ذهن شما شکل گرفته باشد.ساب چه کاری انجام می‌دهد و چه اثراتی برروی کیفیت صدا از خود برجای می‌گذارد؟ ما در این نوشتار می‌خواهیم؛ ساب، کار ساب ووفر و شیوه کارکرد و اثرات آن‌ها در تلویزیون، سیستم صوتی و کیفیت صدا را به گونه‌ای کامل بررسی کنیم. پس بهتر است در ادامه‌ی این مطلب کافه صدا همراه‌مان باشید.

ساب چیست و چه کاری را انجام میدهد ؟ همه و همه در کافه صدا

ساب چیست و چه کاری را انجام میدهد ؟

ساب ووفر ماشین چیست!

ساب ووفر و یا همان ساب یکی از اجزای اصلی سیستم صوتی حرفه‌ای می‌باشد که به کیفیت پخش موسیقی کمک بسیاری می‌کند. ساب ووفر به عبارتی یک بلندگوی برمبنای تولید و پخش صدای بَم می‌باشد. کلمه ووفر برگرفته از صدای سگ است. آن نیز اشاره به شدت و بم بودن صدای این نوع از بلندگوها دارد. صدایی بَم و کلفت ایجاد خواهد کرد‌. به عبارتی چنانچه شما ساب ووفر را به ضبط ماشین خود بی‌افزایید‌، می‌توانید موسیقی مدنظر خود را با جزئیاتی کامل به همراه بیس بالا گوش فرا دهید. پس ساب جهت تکمیل صدای موزیک و نیز کیفیت بالاتر صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساب ووفر چه کاری می‌کند؟

اکنون شما با این موضوع آشنا شده‌اید که ساب چیست؟ حال لازم است با کار ساب ووفر اطلاعات کسب کنید. هر موزیکی حاوی سه دسته کلی است. صدای زیر همانند دیس‌دیس، صدای بم چون دوبس‌دوبس و صداهایی اغلب خنثی چون صدای خواننده! ساب ووفرها وسیله‌ای در راستای تقویت صداهای بَم موجود در موسیقی است. در یک سیستم صوتی کامل شما از شش کانال صوتی بایستی استفاده کنید. یکی از این کانال‌ها که نقش پخش کننده صدای بَم را دارد ساب ووفر می‌باشد. همین‌جا بدانید صدای زیر به واسطه‌ی وسیله‌ای به نام تیوتر ایجاد می‌شود.ی

تفاوت بلندگو و ساب چیست؟

حال تفاوت بلندگو و ساب چیست؟ بهتر است بدانید که ضبط ماشین نیز تا به حدی بیس را پخش می‌کند. ولی نه به گستره و وسعت ساب ووفرها! بنابراین اگر که شما به دنباله‌ی صدای بیشتر البته باکیفیت‌ بالاتر می‌باشید بایستی ساب ووفر را به سیستم صوتی ماشینِ خود بی‌افزایید‌‌. اما شما باید در کنار آن‌ها آمپلی فایر هم نصب بنمایید. به عبارتی ساب یک دستگاه مستقل نمی‌باشد و تنها برای تقویت و بَم نمودن صداهای زیر که از بلندگوی معمولی به بیرون متساعد می‌شود‌، نیست.

تفاوت بلندگو و اسپیکر در فروشگاه کافه صدا

ساب چیست و چه کاری را انجام میدهد ؟

تفاوت تیوتر و ساب چیست؟

واژه ووفر از صدای سگ اخذ شده است درست چون واژه تیوتر که از صدای جیرجیرک گرفته شده است. ووفر و تیوتر دقیقاً برعکس هم‌دیگر می‌باشند. یعنی ووفر بَم و تیوتر صدای زیر را رقم می‌زند. هنگامی که مایل هستید به یک موسیقی با تمامی جزئیات گوش فرا دهید بایستی لااقل شش کانال صوتی تهیه کنید. دو عدد برای سمت چپ و راست، دو عدد برای جزئیات، یکی برای صدای افراد، دیگری هم برای صدای بَم. اکنون شما قطعاً متوجه شدید تفاوت تیوتر و ساب چیست؟

باند و اسپیکر سونی محصولات بسیار با کیفیتی هستند که که از قطعات درجه یک در آن استفاده شده است. یکی از بهترین محصولات سونی اسپیکر سونی مدل v13 می‌باشد.

بهترین فرکانس برای ساب چیست؟

جالب است بدانید که چهارچوب شنوایی گوش انسان از بیست هرتز الی بیست کیلو هرتز است. هرتز واحد فرکانس است یعنی آن‌که یک صدا چند مرتبه در ثانیه مرتعش می‌شود. ولی واحد شدّت صدا دسیبل خواهد بود. هرقدر که عدد دسیبل بیشتر باشد یعنی آن‌که شدّت صدا هم بیشتر است. به هر مقدار که شما به صداهایی با شدت بیشتر گوش فرا دهید، سریع‌تر به خطای شنوایی هم دچار خواهید شد. بنابراین بهتر است صدای ضبط خودرو خود را بیش از اندازه زیاد نکنید.

کاربرد ساب چیست؟

و اما کاربرد ساب چیست؟ در واقع برخلاف باورهای امروزه، ساب ووفرها تنها برای تولید صدای بسیار بَم و قدرتمند کارایی ندارد. به عبارتی برای تکمیل صدای موسیقی و نیز کیفیت بالاتر صدای بَم استفاده می‌شود. به هنگام استفاده درست از ساب ووفرها، سیستم به بیس بسیار لطیف با دقّت منحصر به فرد دست می‌یابد. نهایتاً تفکیک موزیک به بهترین حالت ممکن میان باندها و ساب ووفر صورت می‌پذیرد. یکی از دلایلی که ساب بیس بسیار لطیف‌تری به نسبت باندها می‌دهد، بزرگ بودن صفحه ساب و نهایتاً پشتیبانی بهتر از فرکانس پایین است. پس چنانچه که شما می‌خواهید صدای سیستم استریوی ماشینِ شما، بهترین صدای ممکن را تولید نماید، بهره‌گیری از ساب بهترین گزینه است. البته در باندها هم قطعات مهمی مانند تیوتر وجود دارد که تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت و قیمت باند دارد.

انواعِ متنوعِ ساب چیست؟

در ارتباط با انواعِ گوناگون ساب چیست؟ بهتر است بگوییم که دو نوع ساب ووفر داریم. نوعِ ابتدایی مدل پسیو می‌باشد‌ و نوعِ دوّم آن اکتیو است.

  • ساب ووفر پسیو

ساب ووفر پسیو بدون آمپلی فایر است و به منظور نصب آن یک آمپلی فایر مستقل و یا همان تقویت کننده‌ی خارجی نیاز است.

  • ساب ووفر اکتیو

حال آن‌که در نمونه‌های ساب اکتیو، خود دارای آمپلی فایر داخلی می‌باشد و ساب بدون هیچ‌گونه نیاز به آمپلی فایر کارِ خود را انجام می‌دهد. بهتر است بدانید که آمپلی فایر کارِ تقویت سیگنال را به انجام می‌رساند. لذا بیشتر ساب ووفرهای کنونی در دسته‌بندی اکتیو جای می‌گیرد. جهت بهره‌گیری تنها کافی است فیش صدا را به ابزارهای گوناگونی چون؛ تلویزیون، تبلت، آلات موسیقی و… وصل کنید.

نگاهی به انواع ابعاد ساب ووفرها!

منظور از اندازه و ابعاد ساب چیست؟ جالب است بدانید که از نظر ابعاد ساب ووفرها به چند دسته قسم‌بندی می‌شود. ساب ووفرهای شش اینچ، ساب ووفرهای هشت اینچ، ساب ووفرهای ده اینچ، ساب ووفرهای دوازده اینچ، ساب ووفرهای پانزده اینچ و ساب ووفرهای هجده اینچ!

ساب ووفرهای دوازده اینچ به دلیل اندازه متوسط و کیفیت و پرتابل صدای بالا پرمصرف‌ترین نوعِ ساب ووفرها محسوب می‌شود. حال، هرچه که صفحه در ساب ووفرها بزرگ‌تر گردد تمایل آن‌ها به اجرای فرکانس‌های پایین هم بیشتر خواهد شد. نهایتاً صدای لطیف‌تری تولید می‌نماید که ساب پانزده اینچی از این نمونه‌ها است.

همچنین به هر مقدار که صفحه ساب ووفرها کوچک‌تر باشد، کنترل صفحه ساب هم راحت‌تر خواهد شد. نهایتاً دقّت ساب بیش از پیش می‌شود. البته که ساب ووفرهای هشت و ده اینچ دقّت بیشتری به نسبت باقی ساب‌ها دارد.

نگاهی به انواع ساب ووفر ها

ساب چیست و چه کاری را انجام میدهد ؟

ساب تلویزیون چیست؟

اکنون که شما با این موضوع آشنا شده‌اید ساب چیست؟ بهتر است در ارتباط با چیستی ساب تلویزیون هم اطلاعات موردنظر خود را به دست آورید. در برخی از تلویزیون‌های جدید علاوه بر بلندگوها یک ساب ووفر داخلی هم جای گرفته است. این‌گونه ساب ووفر می‌تواند در زمان شنیدن موسیقی و یا تماشای فیلم مورد علاقه صدای بَم و کلفت را به خوبی و باکیفیت بالا تولید نموده و به گوش شما رساند. به عبارتی اکثر تلویزیون‌ها حاوی دو بلندگوی با توان صوتی بیست وات می‌باشند. لذا در تلویزیون‌هایی که ساب ووفر داخلی هم دارند، توان صوتی به چهل وات می‌رسد.

یعنی آن‌که توان صوتی ساب ووفر بیست وات است که منجر می‌شود این قبیل از تلویزیون‌ها صدایی تقویت شده و بی‌بدیل‌ را متساعد کنند. حال برای آن دست از تلویزیون‌هایی که ساب ووفر ندارند، شما می‌توانید سینما خانگی خریداری کنید. بدین هنگام بهترین کیفیت صدا برای شما رقم خواهد خورد.

منظور از فیلتر ساب چیست؟

به همان شکل که از نام فیلتر ساب چیست؟ مشخص است، آن نیز امکان فیلتر نمودن صدا را برای شما مهیا می‌سازد. به عبارتی کاربر می‌تواند با استفاده از این مدار صوتی صدای خروجی از جانب پلیر و پخش کننده صوتی Mp3 را اخذ نموده و صرفاً اجازه عبور قسمی از فرکانس صدا را دهد. زیرا ما می‌دانیم که صدا در بازه‌های متنوعِ فرکانسی پخش می‌گردد‌.

پس به عنوان نمونه در راستای ساختِ ساب سیستم صوتی خودرو یا سیستم صوتی خانگی نیاز است بر سر راه آمپلی فایر ساب یک فیلتر پایین گذر جای گیرد. این نوع از فیلترها می‌توانند صداهایی که دارای فرکانس بالا است را فیلتر و یا حذف کند. در پایانِ کار هم اجازه عبور صداهای با فرکانس پایین یا همان صدای بَم را دهد.

نتیجه گیری:

همانطور که شما هم شاهد بودید ما در این مطلب از کافه صدا در تلاش بودیم شما را با این موضوع آشنا سازیم که ساب چیست؟ کاربرد آن در تلویزیون و حتی ماشین شما در چه‌ها خلاصه می‌شود! ساب در واقع صدایی بَم مانند باکیفیت‌ تولید نموده و به گوش شنونده عزیز می‌رساند. امیدواریم اطلاعات ارائه شده از جانب کارشناسان ما برای شما مفید بوده باشد.

سؤالات متداول:

·        ساب ووفر در سیستم صوتی خودرو چه نقشی دارد؟

اگر که شما مایل هستید، صدای موسیقی را به حالت بَم و کلفت گوش فرا دهید، می‌توانید با نصب یک ساب ووفر در اتومبیل خود به این هدف دست پیدا کنید.

·        انواعِ متنوعِ ساب ووفر کدام است؟

ساب ووفرها به دو دسته اصلی یعنی ساب ووفر پسیو و اکتیو قسم‌بندی می‌شود.

·        آیا وجود ساب ووفر در تلویزیون موضوعی ضروری است؟

قطعاً با وجود سیستم صوتی پیشرفته‌تر در دِل تلویزیون شما، لذّت تماشای برنامه‌ها هم بیشتر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *